Home » Review: SteelSeries Arctis Prime

Review: SteelSeries Arctis Prime

De SteelSeries Arctis Prime is een professionele headset van gamingkwaliteit met een merkwaardige mix van functies.

De laatste jaren is SteelSeries erg actief omtrent het uitgeven van nieuwe hardware. Waaronder de SteelSeries Arctis Prime. Het doel van SteelSeries is om het een comfortabele headset te maken voor de huidige e-sporters en de gemiddelde actieve gamers. In deze review lezen jullie of het gelukt is.

De Arctis Prime is de nieuwste toevoeging aan de legendarische Arctis-lijn van SteelSeries en biedt een vereenvoudigde kijk op wat gamers gewend zijn van deze familie headsets. De headset is afgewerkt in een aantrekkelijk mat, stealth-zwart met het SteelSeries-logo is goed te zien, in het grijs, op elke oorschelp. De kenmerken van de Arctis-lijn, zoals de intrekbare microfoon en de demp- en volumeregeling op de oorschelp, keren hier terug. Aanwezig in het hogere segment van de Arctis-lijn zijn de stalen hoofdband, het met klittenband verstelbare ophangsysteem en drivers die Hi-Res-audio kunnen leveren. De Arctis-lijn staat erom bekend gamers een solide reeks connectiviteitsopties te bieden, maar de Prime kiest alleen voor 3,5 mm en biedt bekabeling met een enkele TRRS-connector en een gesplitste adapter met dubbele TRS-verbindingen.

SteelSeries is een groot merk als het aankomt op gaming accessoires als we een specialiteit moeten aanwijzen dan zijn dat zeker de headsets van SteelSeries. Met hun Arctis-series is de fabrikant al jarenlang een van de beste fabrikanten als het aankomt op gaming headsets. En deze ervaring is zeker terug te zien met de Arctis Prime. Hoewel de Arctis Prime wel wat nodige issues heeft dat ik heb ondervonden, hier later meer over.

Qua ontwerp lijkt Arctis Prime veel op de andere Arctis-modellen dit is niet erg want een design heeft niks te maken met hoe een product werkt. De headset blijft op je hoofd staan door de welbekende suspension strap welke meestal ook bestempeld wordt als een Ski Goggle Headband. Hierdoor komt je hoofd niet in contact met het aluminium van de boog en dit zorgt voor een comfortabele ligging op je hoofd. De boog is door deze band af stellen zodat je het zo kunt instellen wat de speler het fijnst vind.

Daarnaast zijn de nepleren kussen bij de oren erg zacht en zorgt er dus niet voor dat de headset gaat irriteren. Volgens SteelSeries zorgen deze kussens voor een geluidsdichte omgeving deze claim niet niet helemaal juist. Met regelmaat hoor ik soms nog steeds achtergrond geluiden zoals motoren van een voertuig en sirenes van de noodiensten.

Met deze headset heb je ook de optie om het geluid te boosten doormiddel door het aanpassen van de bass. Hierdoor hoor je precies uit welke richting het geluid ingame komt. Dit is zeker een goede toevoeging vooral als je games zoals Warzone speelt.

Over de microfoon van deze headset benik minder te spreken.  Soms horen andere spelers mij niet tijdens het gamen. Daarnaast wordt ook het beeldscherm geluid opgenomen en uitgezonden op platformen zoals Discord. Dit is niet bepaald ideaal voor games zoals Warzone waar communicatie het belangrijkste is. Ik heb proberen uit te zoeken waar het probleem aan zou kunnen liggen. En tot op heden heb ik nog geen oplossing gevonden. De headset updaten via de SteelSeries Engine is helaas geen optie, omdat het niet de beschikking heeft over een USB-verbinding maar een mini-jack verbinding. Ik heb dus snel besloten om mijn externe USB microfoon te gebruiken. Dit is zeer jammer gezien de headset wel een perfecte headset is. Alleen gooit dit probleem voor mij roet in het eten.

Er is dus ook geen softwarecomponent die de Arctis Prime complimenteert, dus je zult te maken krijgen met de liefde voor de instellingen zoals ze zijn. Persoonlijk zou ik de voorkeur geven aan een vlakkere EQ-curve die universeler werkt in alle gebruikssituaties of, bij gebrek daaraan, de mogelijkheid om wijzigingen aan te brengen en voorinstellingen op te slaan met SteelSeries Engine, de software die wordt gebruikt met sommige andere SteelSeries-randapparatuur.

Arctis Prime van SteelSeries neemt een vreemde plaats in de Arctis-opstelling in. Het wordt op de markt gebracht in de richting van competitief gamen, maar legt ook de nadruk op eenvoud, opgemerkt door het ontbreken van bonusfuncties, zoals ChatMix of de mogelijkheid om audio via software aan te passen. Het is een perfecte headset om games te spelen. Wat erg jammer is, is dat de microfoon niet bepaald mee wilt werken. Als de microfoon zonder problemen gewoon meewerkten was dit de ideale voor de eSports-industrie.
7.5

0 0